torstai 25. kesäkuuta 2026

Pionit aloittelevat ja muutakin kukkii

Kesäkuu lähestyy jo loppuaan, ei kai voi sanoa muuta kuin että aika rientää! Ja kesälomakin siis lähenee loppuaan... No onhan sitä kesää jäljellä loman jälkeenkin;)

Pionikaaressa ensimmäiseksi kukkijaksi pääsi tänä vuonna `Claire de Lune`, ihana pikkuinen. Ja kohta poksuu siellä lisää! 

 

 Taatankurjenmiekka on avannut ensimmäiset kukkansa, takana niihin kivasti sointuva kellukka.

Ja sysikurjenmiekkakin on aloittanut, ai että tätä väriä. Luonnossa se on vielä tummempi, kuviin on hankala saada oikeaa sävyä.

Sillä kaverina kurjenmiekka `Cherry Garden`

Ja näiden vieressä siemenestä kasvanut akilleija, saanut varmaan värinsä tuolta kurjenmiekalta:)

 

Ja lopuksi pari kuvaa siitä, että on täällä tehty jotain muutakin kuin vain ihailtu kukkia:) Eli rippipenkin takanahan on pelto, ja jotta se ei kasvaisi rippipenkkiin, ollaan muutama vuosi leikattu ruohonleikkurilla pieni soiro tuohon pellon ja rippipenkin kiviaidan väliin. Ihan kiva näin, pääsee ihailemaan rippipenkkiä myös täältä päin. 

Ja siis entinen ruusutarha tuossa edustalla, nykyinen pionitarha on saanut jo kivasti asukkaita, esitten niitä sitten myöhemmin. Sillä lisääkin vielä mahtuu:) 

 
Ja tämän kesän projekti etenee pikkuhiljaa, eli keskiympyrän reunakiveys. Se on ehkä valmis kun kesä on ohi, tai sitten joku toinen vuosi;)


Mutta nyt taidan rientää taas ulos:)

maanantai 15. kesäkuuta 2026

Kissojen kanssa aamukierroksella

Tänään oli aamusta tosi sumuista ja lähdin pitkästä aikaa kameran kanssa puutarhakierrokselle. Ei mennyt kauaa, kun sain ensimmäisen kaverin mukaan. Pehmis huuteli, että täältä tullaan.

Menimme tietä kohti.

Ja Pehmis halusi mennä pellolle.


Minä käännyin takaisin pihalle.

Ja siellä vastaan tuli Poko.

 
Hmmm, vähän väijymistä.
 
 
 
Pehmishän se siellä, nuuskut. 

 

 Mutta nyt mennään aamupalalle, tuumaa Poko.

perjantai 12. kesäkuuta 2026

Rhodot kukkivat

Hedelmäpuut lopettivat kukinnan, mutta onneksi toiset sitten jatkavat:) Alppiruusut antavat nyt parastaan, helmiorapihlaja ja atsaleat aloittelevat. Ja syreenitkin tuoksuvat.

 Syreeni `Moskovan kaunotar`

Helmiorapihlaja

Alppiruusu `P.M.A. Tigerstedt`

Alppiruusu Únelma`

Atsalea `Mandarin Lights`

Atsalea Vakka-Taimesta, nimetön

Marjaomenapensas

Alppiruusu `Mikkeli`

Alppiruusu `Haaga`

Alppiruusu `Ramapo`

Alppiruusu `Helsinki University`


Ja jokunen muukin rhodo vielä tulossa kukkaan!

lauantai 6. kesäkuuta 2026

Puutarhaviikko

Kesäloman ensimmäinen viikko on loppusuoralla, ja mikä puutarhaviikko se on ollutkaan! Tiistaina kävimmeä äidin kanssa Särkän perennataimistolla 

ja matkan varrella vielä Ylimattila Arboretumissa. 

Poko kävi heti tarkistamassa ostokset;)


 Keskiviikkona kävimme puutarhaporukan kanssa Vaasassa Maritan ja Lars-Olen upeassa puutarhassa.


Ja koska tuoltakin tarttui kaikkea ihanaa ostoskassiin, torstaina alkoikin sitten ruusutarhan raivaaminen. Eli kaivoin kaikki ruusunjuurakot pois ja ne muutkin vähäiset kasvit, mitä siellä oli. Pensasruusut olivat kasvaneet tuossa ylisuuriksi ja siellä oli joukossa yksi, joka teki juurivesoja metrienkin päähän. Perjantaina sitten pari kottikärryllistä kompostimultaa ja aloitin istutukset pienesti. Valkoinen alppikärhö köynnöstukeen ja pari Austinruusua on paikoillaan. Ja sora-aulue tuli myös siivottua. Kasvihuoneessa odottelee niin paljon kasveja, että kohta on alue varmaan ihan täynnä. Paitsi neljä pioninjuurakkoa on tulossa syksyllä, nekin suunnittelin tänne.




 Välillä on pidetty myös taukoja ja ihailtu hedelmäpuiden kukintaa.







 

Ihanaa viikonloppua!

sunnuntai 31. toukokuuta 2026

Toukokuun projekti

Kristiina K pyysi kuukauden haasteessa näyttämään jokin projektin, jonka olet viime aikoina tehnyt, pieni tai suuri!

Minä olen puuhastellut puutarhassa, kuinkas muutenkaan;) Mutta olenko tehnyt jonkin projektin, no miten sen nyt ottaa... En varsinaisesti ajattele toukokuun puutarhatöitä projekteina, mutta onhan noita pienissä määrin tullut puuhasteltua: istutettu kesäkukat, kylvetty syötävää, kitketty rikkaruohoja yms. 

 Mutta tänään aloitin projektin, päätin reunustaa keskiympyrän. Kun tuo nurmikko tahtoo vain laajeta vuosi vuodelta, tällä tavoin yritän sitä hillitä. Kymmenen betonikiveä taisin saada illalla paikalleen;) Tässä saattaakin sitten kestää...  

Ja haaveilen myös tuohon keskiympyrään vesiaihetta. En vain osaa päättää jaksanko sellaista hoitaa. Millaisia kokemuksia teillä on, onko työlästä? 

sunnuntai 24. toukokuuta 2026

Toukokuun toimintaa

 Repolainen reissaa ja räpeltää-blogissa haastaa kertomaan toukokuun toiminnasta.

Toukokuussa toiminta siirtyy pääosin ulkotiloihin:) On kitketty kukkepenkkejä, istutettu kesäkukkia, kylvetty syötävää kasvimaalle, nautittu iltapäiväkahveja terassilla. Mutta tulipa tehtyä pieni reissu Tampereellekin toissa viikonloppuna. Kävimme katsomassa tyttären ja pojan avovaimon kanssa Kaunotar ja Hirviö-musikaalin ja vielä Muumimuseossakin. Melkoinen kulttuuripläjäys, mutta ihania kohteita molemmat.

Musikaalista ei saanut ottaa kuvia, siispä tässä muutama otos Muumimuseosta.

Tässä minä taikurin hatussa:) 





 Ja ehkäpä vielä pari kuvaa puutarhapuuhista, tai siis puutarhasta:) Sitä olen siis tehnyt paljon, kiertänyt puutarhaa ympäri ja ihastellut kukkia!